Gletsjers beklimmen en schapenhersenen eten... - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Renske en Andre - WaarBenJij.nu Gletsjers beklimmen en schapenhersenen eten... - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Renske en Andre - WaarBenJij.nu

Gletsjers beklimmen en schapenhersenen eten...

Door: Renske en Andre

Blijf op de hoogte en volg Renske en Andre

11 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Motueka

We hebben ons prima vermaakt in Queenstown, echt een heel leuk stadje. Een wintersportplaatsje met veel gezellige restaurantjes en kroegjes. Verder staat het natuurlijk bekend om alle adreline attracties als bungee jumpen, skydiven enz. Wij hebben het bij lugen gehouden, je kon met een kabelbaan de queenstown hill op waar je schitterend uitzicht hebt over Queenstown zelf. Vanaf daar zijn we met de stoeltjeslift omhoog gegaan en naar beneden met de lundge, een karretje die je kan besturen en waarmee je de baan af kan, een soort roddelen op asfalt zeg maar. Erg leuk!
Ook hebben we een bezoekje gebracht aan het Kiwi reservaat, wat je kan natuurlijk niet in NZ zijn geweest zonder een echte kiwi te hebben gezien, aangezien het bijna niet mogelijk is deze dieren in het wild te zien zijn we ze hier maar gaan bekijken. Erg leuke beestjes om te zien, helaas kan je er geen foto van maken omdat je ze alleen in een donkere ruimte kan bekijken. Deze beestjes zijn ontzettend mensen schuw en het is niet goed voor ze om ons te zien of door ons gefotografeerd te worden. ’s Avonds hebben we wat gegeten en gedronken in dit sfeervolle stadje, erg gezellig!
De volgende ochtend zijn we verder gereden richting de Franz Joseph Gletsjer, de weg erheen was echt schitterend! Een pass dwars door de bergen van een national park heen. Vol met watervallen en prachtige riviertjes, de uitzichten onderweg waren spectaculair! Ook moesten we nog even aan de kant voor een kudde schapen die over de weg geleid werd, hoe grappig!

Halverwege de route zijn we gestopt bij Haast om te overnachten. De volgende ochtend doorgereden naar Fox Glacier, de eerste Gletsjer, we hebben hier een wandeling naar toe gemaakt, schitterend gletsjer om te zien. Het weer zit ook weer helemaal mee dus we mogen niet klagen. Onderweg kwamen we bordjes tegen waar de gletsjer zich in welk jaargetijde bevond. Wat is deze gletsjer enorm snel gekrompen, wel teleurstellend om te zien want hoe groot zal deze gletsjer dan nog zijn over 100 jaar?
Na deze wandeling zijn we doorgereden naar de bekendste Gletsjer, de Franz Jospeh Gletsjer. Deze wilden we graag beklimmen dus we hebben een dagtour geboekt. De volgende ochtend moesten we kwart over 9 verzamelen bij Franz Joseph Gletsjer guides. Het was een drukte van belang. Uiteindelijk zijn we met onze totale uitzet bestaande uit een regenbroek, een warme jas, handschoenen, muts en onze ijzertjes om over het ijs te kunnen lopen. (Ine, we weten nu ook hoe het is om op ijzertjes te lopen:)). Achteraf hebben we bijna niets van dit alles nodig gehad behalve dan de ijzertjes en de jas omdat het een schitterende warme dag was. Daarna met 44 man in de bus (nou ja man, zeg maar jongeren, want de meeste waren begin 20.) op naar de Gletsjer. Daar uitgestapt hebben we eerst een wandeling van een uur gemaakt naar de gletsjer toe. Daar werden we (gelukkig) verdeeld in 4 groepen dus de wandeling op de gletsjer zelf deden we in een groepje van 11 met 1 gids. We hebben onze ijzertjes onder gedaan en toen zijn we begonnen. Het was echt een fantastische ervaring, zo een gletsjer beklimmen. De organisatie checkt elke dag het parcour en veranderen het waar nodig omdat het ijs elke dag veranderd waardoor je op sommige stukken waar vorige week gelopen hebben vandaag niet meer kunnen lopen omdat het te zwak of te gevaarlijk is. Eigenlijk hadden we helemaal geluk omdat ze verwachten dat er over ongeveer een maand er een heel groot stuk ijs van de gletsjer zal afbreken waardoor ze voorlopig niet meer de mogelijkheid zullen hebben om de gletsjer te kunnen beklimmen. De enige manier om er dan nog op te komen is met de helicopter. Maar goed we waren gebleven bij de wandeling, deze was enorm indrukwekkend. We mochten door het prachtige blauwe ijs klauteren en afdalen. Het was ook nog best vrij pittig maar zeker weten de moeite waard! Na een wandeling van 8 uur kwamen we moe maar voldaan terug in het dorpje. Waar we heerlijk naar de hot pools zijn geweest om bij te komen en even te ontspannen, dat hadden onze benen wel nodig!

De volgende ochtend zijn we door gereden naar Hokitika, bij toeval vond daar dit weekend het wild foodfestival plaats, we hadden dit wel eens op tv gezien en het leek ons wel leuk dit festival te bezoeken. Het is een bekend festival in Nieuw Zeeland die jaarlijks 20000 bezoekers trekt, het draait vooral om het eten van bijzonder wild food. We hebben voor 2 nachten een camping geboekt en een kaartje gekocht voor vrijdagavond en het echte festival wat zaterdag overdag plaats vond. Toen we op de camping aankwamen was het even een tegenvaller. Het was niet meer dan een sportveld waar nog 1000 voornamelijk jongeren opstonden met keiharde muziek en heel veel drank. Maar goed niet getreurd, onze camper neergezet en na een hapje zijn we naar de feestavond gegaan. Het was vrij rustig, er waren wel wat aardige bandjes maar de hoofdact van de avond was het travestieten optreden van de Devine Diva’s, erg beroemd in NZ. Het was een verschrikking, zo erg dat het ook wel weer lachwekkend was. Er waren verder nog niet zoveel tentjes open, dat zou morgen pas gebeuren, wel konden we ergens schapenhersenen proberen wat we dan ook gedaan hebben. Het viel opzich wel mee maar we zouden het niet nog eens nemen, het was wel vrij mals, gewoon op de bbq klaargemaakt maar de gedachte dat het hersenen waren was toch niet zo goed voor mijn maag. Tijdig zijn we weer terug gekeerd naar de camping en nu begrepen we waarom het zo rustig was op het festival terrein, want daar was het feest in volle gang.
De volgende ochtend toen we wakker werden was iedereen zich druk aan het verkleden, het leek wel carnaval. De een zag er nog leuker uit dan de ander, er werd echt veel werk van gemaakt. Rond 12 uur zijn we naar het festivalterrein gegaan waar het een drukte van jewelste was. Er waren 74 stands met voornamelijk wild food. Oa lambtesticals, twisted testicals, sheepbrains, eyeball eggnog, brain custard, levende maden en houtwormen. Gelukkig hadden ze ook normaler voedsel als rauwe tonijn, slakken en een hoop heerlijk vlees. Aangezien we toch niet zo een lekker gevoel over hadden gehouden aan de hersenen van een 1 of ander schaap hebben we het maar bij de gewonere hapjes gehouden. Je kon overal kleine hapjes krijgen, erg leuk. Verder was er live muziek en een hoop leuk verkleedde mensen dus we hebben ons echt prima vermaakt daar. Het weer zat wederom mee, wat ook een leuke bijkomstigheid was. Die NZ landers weten kunnen een leuk feestje bouwen!

Vandaag zijn we doorgereden naar het noorden van het zuidereiland, via een prachtige route langs de kust en door het binnenland. De westkant is mooier dan de oostkant omdat het uit een schitterend regenwoud bestaat met allerlei watervallen en rivieren. Ook hebben we de bekende pancakerocks bezocht, deze rockformaties bestaan uit op elkaar gestapelde dunne laagjes waardoor het wat wegheeft van stapels pannenkoeken, heel bijzonder. We staan nu op een camping in Motueka. En jullie hebben weer genoeg te lezen:)

Liefs
Andre en Renske

• 11 Maart 2012 - 10:39

Ine:

Hallo Renske en Andre,
    Hoewel ik tegenwoordig superijzertjes
    heb,zie ik mij zo'n gletchertocht niet doen.Geweldig om dat te hebben ervaren.Die foto met dat gat in de sneeuw is zo mooi,dat je er bijna een vergroting van zou maken.In NZ doen jullie wel weer heel andere dingen dan in Australie ,dat is juist zo leuk van zo'n reis.Overal is het anders.Gelukkig dat het weer ook redelijk is,want dan is alles toch net iets mooier.De zon schijnt hier volop,dus het is tijd voor mijn zondagwandeling.De stad Den Haag staat op zijn kop,want vandaag is de CPC loop een halve marathon,die bijna in mijn straat komt,dus ik ga daar ook even kijken.Jullie amuseren jullie nog wel zo te lezen en aan de lachende gezichten op de foto's te zien.Geniet ervan en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.Groeten Ine

• 11 Maart 2012 - 16:13

Elfriede:

Oh wat een leuk verhaal die
    Nieuw Zeelandse delicatessen zouden
    er bij mij ook niet ingaan. wordt er
    nog gezomerskied daar op de gletschers. Brengen jullie die camper
    helemaal zelf terug of.wordt dat geregeld ? De lente is in het land het
    wordt van de week 15 graden. hmmmm

Kus mam

• 12 Maart 2012 - 16:38

Toos Koster:

Het is maar goed dat jullie het ons hebben kunnen vertellen, daardoor weten we dat alles goed is gegaan, maar jongens wat griezelig als je die foto's ziet. Hersenen eten, het lijkt me zo walgelijk, tenminste het idee. Doe nu maar niet meer gevaarlijk, zoals die gletsjers beklimmen. Het is wel leuk wanneer ik jullie ook nog in Holland kan zien, groetjes Toos groeten van Henk

• 14 Maart 2012 - 20:54

Mandy:

Wow superstoer die gletserfoto's!
    en bah die schapenhersenen..maar knap dat jullie het hebben geprobeerd..