Van Costa Rica naar Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Renske en Andre - WaarBenJij.nu Van Costa Rica naar Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Renske en Andre - WaarBenJij.nu

Van Costa Rica naar Panama

Door: Renske en Andre

Blijf op de hoogte en volg Renske en Andre

06 Mei 2012 | Panama, Bocas del Toro

We zijn alweer 2 weken verder en inmiddels in Panama, de tijd vliegt. Nog eerst even een stukje over het prachtige Costa Rica. Vorige week woensdag zijn we naar het bekendste national park van Costa Rica geweest. Manual Anthonio. Dat het bekend is hebben we gemerkt, het was er vrij druk met toeristen. Ondanks dat was het een vrij mooi park, vooral de stranden waren erg mooi en we hebben er wel weer verschillende dieren gezien, vogels, een hert en talloze apen.

De dag erna was onze laatste dag in Uvita, de laatste dag dat we konden genieten van ons heerlijke onderkomen. Dat zal daarna wel weer wat minder luxe zijn. Deze laatste dag hebben we nog een strandje bezocht met mooie grotten waar we ver in konden lopen wanneer het eb was, het heerlijke aan het strandje was ook dat we het helemaal voor onszelf hadden.
’s Avonds hebben we nog een bbq gehouden met personeel van het bungalowpark en familie van mijn collega. Was erg gezellig. We zijn (ondanks de vele tips) niet meer aan Nat Park Corcovado toegekomen omdat dit nogal moeilijk te bereiken is en relatief vrij duur was naar ons idee, in plaats daarvan hebben we besloten het andere bekende nat park wat ook moeilijk te bereiken is, nl Tortuguero, op te zoeken maar eerst richting Puerto Viejo.

Een plaatsje helemaal aan de andere kant van het land, de Caribische kust. Dit stuk was in 1 dag niet te rijden dus halverwege hebben we overnacht in een klein stadje. De route door het binnenland was erg mooi, ook moesten we over de bergen waardoor we van zeeniveau gestegen zijn naar meer dan 3000m hoogte, niet goed voor je oren… Na de overnachting hebben we onze route vervolgd naar Puerto Viejo, rond de middag kwamen we hier aan, een totaal andere wereld vergeleken met de Pacific Coast! Het had een beetje Jaimacaanse sferen, de mensen zijn hier ook veel donkerder dan aan de andere kant. Het plaatsje oogde als zeer gezellig en na een mooi hotel te hebben gevonden voor 3 nachten zijn we hier wat rond gaan kijken. Een heel gezellige plaatsje met veel barretjes en restaurantjes, ook aan het water. Echt superleuk!

De eerste avond hebben we heerlijk romantisch gegeten op een terrasje pal aan zee. De vis was er harstikke lekker. De volgende ochtend zijn we een stukje verder gereden langs de kust waar we op een prachtig strand uitkwamen, blauwe zee, wit strand. We hebben hier nog even gesnorkeld, de snorkelspullen hebben we gehuurd bij een stel die door wonen, zij was Frans en hij Alkmaarder, vooral zij was een heerlijk mens waar we enorm lang mee hebben gekletst, erg leuk.
Na hier een dagje doorgebracht te hebben zijn we terug gegaan naar Puerto Viejo, waar alle stalletjes alweer vol stonden met verkoopwaar. Het heerlijke hier is dat de verkopers totaal niet naar je toekomen of aan je lopen te trekken dat je bij hun wat moet kopen of bij hun restaurant wat moet eten, in de meeste landen is dit wel anders. Heerlijk, de mensen zijn hier zo relaxed (in heel Costa Rica trouwens).

Na weer een heerlijke avond zijn we de volgende ochtend een kijkje gaan nemen in de botanic garden van Puerto Viejo, prachtige bloemen en planten gezien met een hele leuke uitleg van de eigenaresse, ook nog een rode giftstaart kikker gezien.
’s Middags nog wat gerelaxt op het strand en ’s avonds heerlijk sushi gegeten bij ons hotel.
De volgende morgen hebben we dit prachtige plaatsje weer verlaten en zijn we afgereisd richting Tortuguero, aangezien je hier alleen met de boot kan komen hebben we onze auto een paar dagen eerder ingeleverd wat betekend dat we nu autoloos zijn… De autoverhuurder was zo behulpzaam, allereerst kregen we ons geld terug omdat we de auto een paar dagen eerder hebben ingeleverd, daarnaast heeft hij ons hotel geregeld en onze tour naar Tortuguero.

Vanochtend zijn we afgereisd met een bootje richting Tortuguero, een prachtige route door de jungle waar we onderweg allerlei dieren tegenkwamen, uiteraard weer vele vogels en apen en we hebben ook nog een kaaiman gezien!
We zitten nu in de Laguna Lodge na een rondleiding door het plaatsje zelf, Torguero is grotendeels op palen gebouwd wegens de vele floodings, het plaatsje telt zo een 1000 inwoners die enkel leven van het toerisme. Onze gids Mario zit vol met interessante verhalen over Costa Rica wat het erg leuk maakt. Het is hier echt schitterend, heerlijk rustig en we zitten midden in de natuur. We zijn met een groepje van 12 personen waaronder nog 2 Nederlanders, 4 Deense gasten en 2 Canadese stellen. Het is een mooi resort met prima accommodatie, 2 zwembaden en heerlijk eten.
De volgende ochtend vroeg zijn we met een boot het Nat Park ingegaan wat werkelijk schitterend is, het is weer eens wat anders dan lopen door de jungle en je ziet veel meer, we hebben vele vogels gezien en 3 verschillende aapsoorten maar alleen de natuur was al schitterend! Na een heerlijk ontbijt zijn we nu klaar voor een 2e boottocht door het park waarbij we nog een kaaiman hebben gezien, een schitterende toekan en nog meer apen en vogels. Na een heerlijke lunch hebben we lekker bij het zwembad gelegen en aan het eind van de middag nog een mooie wandeling gemaakt over het strand. ’s Avonds hebben we nog het geluk gehad een red eyed frog te mogen zien, ik wist niet dat kikkers zo schattig konden zijn!

De dag erna zijn we weer vertrokken vanaf deze prachtige plek, ons volgende doel was Panama, maar zonder auto! Het echte backpacken is begonnen:). We besloten de public bus te nemen richting Puerto Viejo (waar we al eerder geweest waren) daar te overnachten en de volgende dag met de bus richting Panama te gaan. Allereerst moesten we de bus nemen naar Limon om daar over te stappen op de bus naar Puerto Viejo, de bus naar Limon was helemaal vol dus we mochten fijn staan….gelukkig na een uurtje ons proberen staande te houden kwamen er zitplekjes vrij dus konden we de rest van de reis zitten, aangekomen in Limon bleek de bus naar Puerto Viejo vanaf een hele andere halte te vertrekken, gelukkig was een meisje zo vriendelijk ons daar heen te brengen. We hebben maar een klein stukje van Limon gezien maar het was niet een stad waar we graag langer wilden blijven. Hoop armoede en troep. De bus naar Puerto Viejo ging gelukkig een half uur later al, de bus was zover mogelijk nog ouder maar gelukkig hadden we nog net de laatste zitplaats kunnen bemachtigen deze keer, het leek wel of de chauffeur voor het eten thuis moest zijn want hij had nogal haast, overigens waren we in beide bussen de enige toeristen tussen allemaal locals. Na zo een 5 uur reizen zijn we goed aangekomen in Puerto Viejo, we zijn naar hetzelfde hotel gegaan als waar we eerder sliepen.

De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken richting de grens wat maar zo een 25 km van Puerto Viejo afligt,eenmaal daar aangekomen zagen we de grens bestond uit 2 bruggen, 1 voor vrachtwagens en auto’s waar een enorme rij voor stond en 1 voor lopers waar wij zo door konden na het checken van ons paspoort, het was een hele leuke ervaring zo de grens over te gaan.
Aan de andere kant van de brug nog een keer ons paspoort laten zien en laten stempelen en na 3 dollar te hebben betaald konden we zo panama in. We zijn met een busje naar de boot gebracht die ons naar Bocas del Torro zou brengen, het was een kleine speedboot voor zo een 10 personen. Renske liet haar bril nog in het water vallen en die heeft een van de locale jongens er voor 10 dollar uit gehaald, hilariteit alom.
We zijn nu in een heerlijk B&B in Bocas del Toro, net als je denkt alle mooie plekjes gezien te hebben kom je in Bocas del Toro, het is werkelijk waar schitterend hier, Bocas is een eilandengroep aan de Caribian kant van Panama, het hoofdeiland Islan Colon waar we nu verblijven in Bocas Town. Bocas Town is een stadje waar alle huizen aan de waterkant zijn gebouwd tot in het water op palen, zo ook ons B&B, we hebben een schitterend uitzicht over de zee en het is hier heerlijk vertoeven.

Liefs Andre en Renske

• 06 Mei 2012 - 18:16

Elfriede:

Hoi Renske en Andre

Wij komen net terug van de Rikketik
    om er ook maar eens een exotische
    naam tegenaan te gooien. Je raadt het
    goed dat is een klokkenbeurs. Daar waren
    ook vele apen ha ha. Eindelijk eens
    gebackpacked heel goed brengt je
    gelijk weer met beide benen op de grond dat het ook anders kan. Leuk
    dat de omgeving jullie nog steeds kan
    verrassen. Hier blijft het koud en ik
    verlang zooooo naar mooi weer en
    zo'n strand met mooie zee. daaag
    kusjes Mam

• 08 Mei 2012 - 12:32

Toos Koster:

Elke keer dacht ik wie van de twee schrijft deze stukken toch, maar nu las ik "Renske verloor haar bril in het water"dus moest jij, André het schrijven, mijn complimenten, het is allemaal erg leuk om te lezen. Je kent me wel niet maar groeten en een kus voor Renske

• 10 Mei 2012 - 07:20

Ine:

Hallo Backpackers,
    Ja,dat is wel even wat anders lopend een grens oversteken.Al lopend zie
    je dikwijls meer en dit is toch ook weer een aparte ervaring.Dat jullie altijd nog beesten zien die je niet eerder ontmoet heb,zoals die rode kikker.Ik ben wat laat met mijn reactie,maar ik ben net terug uit Bilbao,Noord-Spanje.Een leuke stad met een prachtig museum Het Guggenheim museum.Veel gelopen en veel gezien.Voor ons was het daar erg goedkoop.De hele stad was versierd vanwege de voetbal wedstrijd.Helaas verloren.Geniet nog verder van het mooie weer,want het is hier uien.Groeten Ine

• 14 Mei 2012 - 19:12

Mandy:

Wow gaaf zeg, moet het toch even kwijt; hier zijn wij ook geweest, in Uvita (niet zo mooi als waar jullie zaten..), Manuel Antonio, Tortuguero, idd de grensovergang ;) en Bocas del Toro.
    Echt zo leuk! Die bussen zijn ook geweldig, in Nederland zouden die bussen zijn afgekeurd maar daar is het gewoon normaal en misschien wel luxe. enne pas op als je op een bootje gaat varen in Panama en er springt een pijlstaartrog op, gevaarlijk!