Schitterend Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Renske en Andre - WaarBenJij.nu Schitterend Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Renske en Andre - WaarBenJij.nu

Schitterend Nieuw Zeeland

Door: Renske en Andre

Blijf op de hoogte en volg Renske en Andre

04 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Betreft klimaat kan je beter Australie hebben, wat een regen kan hier vallen zeg! En het is zo koud ’s nachts, we liggen met 6 lagen kleren in de camper, dus het is een beetje kramperen maar ook dat hoort erbij.

Na een mooie route door het binnenland zijn we bij Dunedin aangekomen aan de kust, na wat boodschappen zijn we eerst naar Otago Penisula gereden, een kust plaatsje naast Dunedin waar volop wildlife te zien zou moeten zijn. We hoopten ook nog een paar pinguïns te kunnen spotten, deze zie je meestal alleen ’s ochtends vroeg of begin van de avond. Natuurlijk kan je een tour boeken voor 40 dollar of meer om de pinguïns en kolonies albatrossen te zien maar niets is leuker dan ze zelf te vinden dus we zijn richting Sandfly bay gereden omdat ze daar wel eens te zien zijn. Na een wandeling en een flinke steile afdaling door het mulle zand (dat ging prima maar we moesten hem ook weer beklimmen pfft) arriveerde we op Sandfly bay. Een prachtig verlaten strand waar we weer veel zeeleeuwen hebben gezien, nu nog dichterbij en groter dan de vorige keren. We zijn in het zand gaan zitten om ze te observeren (het was toen nog droog:)) Heel leuk om van zo dichtbij te zien hoe deze beesten in en uit het water gaan en met elkaar spelen. Daarna zijn we doorgelopen naar een schuilplaats waarvandaan je de yellow eyed pinguïn zou kunnen zien. Deze pinguïn is vrij zeldzaam en wordt met uitsterven bedreigt, ze zijn ook enorm schuw dus als ze jouw zien zullen ze niet op het strand komen, hun jonkies verblijven in een nest in de duinen dus dat zou betekenen dat deze ook niet hun eten krijgen, daarom is het ook zo belangrijk dat je op een schuilplaats zit. Maar goed allemaal leuk en aardig maar na anderhalf uur hadden we nog geen pinguïn gezien dus hebben we het maar opgegeven. Wel hebben we wat albatrossen door de lucht zien vliegen, wat een enorm grote vogels zijn dat met een spanwijdte van wel 3 meter!
Doorgereden naar een camping in Dunedin, ’s avonds lekker Japans gegeten in dit leuke stadje en daarna een kroegje opgezocht waar ze live Ierse muziek speelde, erg leuk!

De volgende dag wat meer richting het zuiden gereden, het regende de hele dag flink, toch nog regenpakken aan en een wandeling gemaakt naar een vuurtoren met een prachtig uitzicht. Aangekomen bij een DOC camping (vrij simpele campings voor een zeer lage prijs van het natuurbeheer hier) hebben we onze camper neergezet, het bleef maar gieten en gieten. Het was een prachtige camping aan de kust maar door het enorm slechte weer hebben we daar niet echt van kunnen genieten. De volgende ochtend was het tussen de buien door redelijk te doen, we hebben 3 watervallen bezocht en een cave aan het strand die je alleen rond eb kon bezoeken omdat er anders zeewater in stond. Erg mooi. Daarna doorgereden naar Porpoise Bay waar we zowaar 2 yellow eyed pinguins hebben gezien in het wild, dus die konden we ook weer van ons lijstje afstrepen:). Verder zwommen de dolfijnen hier tot 3 meter van het strand, het is dat het zo koud was anders was ik er even bij ze ingesprongen….
Aangekomen in Invercargill hebben we weer een camping opgezocht, de volgende dag regende het zo hard dat je niet meer voor je lol de natuur in wilde dus we hebben wat rondgelopen in het stadje zelf, ’s middags door naar Te Anau, een mooi plaatsje aan een meer vlakbij de welbekende fjorden Doubtful Sound en Milford Sound, morgen gaan we een boottocht maken door Doubtful Sound, moet schitterend zijn!

Om half 6 eruit, onze eerste boottocht geboekt voor Doubtful Sound. Doubtful Sound is wat exclusiever omdat het niet toegankelijk is voor iedereen, allereerst gingen we met een boot over een meer, aan het andere kant van het meer stond een bus op ons te wachten die ons naar de Doubtful Sound bracht. Na een prachtige route over een smal grindweggetje kwamen we bij de boot aan die ons door de Doubtful Sound zou varen. Het was een schitterende tocht met allerlei smalle vaarwegen door de groen met bos gegroeide bergen heen, onderweg uiteraard weer zeeleeuwen gezien. Het weer zat ook mee gelukkig! We kregen af en toe zelfs de zon te zien.

Aan het eind van de middag waren we weer terug en zijn we aan de totale route van 120 km naar Milford Sound begonnen, een schitterend route langs meren en door bergen. Halverwege zijn we op een camping gestopt midden in de natuur, de volgende ochtend kwamen we aan in Milford Sound waar we ook een boottocht hebben gemaakt. Toch wel een verschil met Doubtful Sound! Milford Sound bestaat vooral uit prachtige steile rotspartijen die uit het water rijzen. Wederom een schitterende boottocht met schitterend weer!
Inmiddels zijn we aangekomen in Queenstown, waar we eindelijk dit verhaaltje gaan plaatsen:)

Liefs Andre en Renske

• 05 Maart 2012 - 04:40

Hans:

Het is toch anders dan Australie ondanks dat hetdichtbij elkaar ligt. Mooie natuur.
    Xxx

• 05 Maart 2012 - 19:17

Ine:

Hallo Renske en Andre,
    Wat een pech al die regen.Het lijkt Nederland wel.Maar gelukkig zag ik op sommige foto's een beetje zon.Het is niet voor niets zo groen in N Z.
    als ik het goed lees kunnen jullie vol-
    gend jaar de 4 daagse van Nijmegen lo-
    pen,want jullie zijn goed getraind.Bij ons in de krant stond dat ze de kerk in
    Chrischurch gaan afbreken,want die is niet meer te herstellen.Wat een giga vogel zo'n albatros!Ik hoop dat het weer wat beter gaat worden en wens jullie nog veel mooie tochten in N.Z Groeten Ine

• 06 Maart 2012 - 19:56

Mandy:

Mooie foto's weer!
    Bijzonder die pinguins, ze zien er idd ook anders uit dan in Happy Feet..;)
    en leuk dat zwarte jasje, komt me bekend voor .. ;)
    Probeer de zonnegroet eens te doen, wie weet helpt het ;)

Heel veel plezier nog!

X Men

• 06 Maart 2012 - 20:39

Elfriede:

Hoi Reizigers

Wat zit er voor een bord op
    jullie auto ? Met het woord lucky
    erop of is dat gezichtsbedrog. De
    watervallen komen mij bekend voor
    alleen net iets anders. Lekker
    zo'n warme muts nietwaar Andre.
    als je flink beweegt krijg je het vanzelf
    warm. Is het nu zomer daar ?
    Groetjes Mam

• 07 Maart 2012 - 09:59

Toos Koster:

Fijn dat jullie zo genieten, ik hoop alleen dat het nu heel mooi weer voor jullie is, want dat maakt alles nog mooier. Ik zelf heb een ongelooflijke hekel aan regen en helemaal wanneer er wind bij is. Bart wordt deze maand vader, spannend hoor en Daantje van Wouter is in febr 1 jaar geworden, een heerlijk mannetje, liefs Toos