Kia Ora! - Reisverslag uit Cromwell, Nieuw Zeeland van Renske en Andre - WaarBenJij.nu Kia Ora! - Reisverslag uit Cromwell, Nieuw Zeeland van Renske en Andre - WaarBenJij.nu

Kia Ora!

Door: Renske en Andre

Blijf op de hoogte en volg Renske en Andre

27 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Cromwell

Kia Ora!
Hallo of succes in het Maorisch, de oorspronkelijke bevolkingsgroep van Nieuw Zeeland. Nieuw Zeeland wat een verschil met Australie! 2 en een half uur vliegen en je bent in een totaal andere wereld.

Het begon niet heel positief onze eerste dagen in Nieuw Zeeland, allereerst was Renske haar bagage weer eens kwijt, toch knap zonder overstap (ze is de afgelopen 2 jaar al 5 x haar koffer verloren). Maar goed deze zou als het goed is een dag later komen. We hebben onze (deze keer gehuurde) campervan opgehaald en zijn na wat boodschappen naar een camping in de buurt van Christchurch gereden. De camper lijkt op onze oude uit Australie, alleen de indeling is wat anders en het is deze keer een diesel 3.0 automaat waardoor we wat makkelijker door de bergen kunnen touren zonder al te veel vaart te verliezen.

De volgende ochtend zijn we Christchurch gaan bekijken, Andre zijn geboortestad, wat toch wel heel bijzonder is omdat dit de eerste keer is na zijn geboorte dat hij hier weer terugkeert. Helaas wat we tegenkwamen was een beetje verdrietig, heel de binnenstad was afgezet voor bezoekers dus het was onmogelijk om het centrum te bekijken. Gebouwen waren verwoest, huizen stonden in de steigers. Wij hadden er geen idee van dat het allemaal zo heftig is geweest en nog steeds is. Dit allemaal wegens de aardbeving van een jaar geleden. Precies een jaar op de dag dat wij er waren, heel bizar, wij kwamen er ook pas achter toen wij in de stad liepen, overal waren bloemen en herdenkingsdiensten. Eigenlijk heel triest allemaal, ook voor Andre want die had zijn eerste terugkeer naar zijn geboortestad wel anders voorgesteld. Nog wat mensen gesproken, het schijnt dat er de komende 20 tot 30 jaar nog aardbevingen zullen plaatsvinden in de omgeving van Christchurch, niet zo heftig als die van vorig jaar maar toch. Dit is ook de reden dat er veel inwoners van de stad zijn vertrokken , vooral richting Australie. Ze konden hier niet mee leven want ergens wel begrijpelijk is, veel huizen staan daarom ook leeg en/of te koop. Ze zijn wel bezig met het heropbouwen van de stad maar ja toch ook wel met de gedachte van, heeft het wel zin, misschien ligt het over een paar maanden weer plat…Ja het was echt wel heel sneu allemaal.

We hadden nog wel wat adressen opgekregen van Andre zijn ouders waar ze vroeger gewoond hadden. Dus daar zijn we nog even wezen kijken wat erg leuk was om te zien, we hebben het ook gefilmd om weer aan Andre zijn ouders te laten zien hoe het er nu bijstaat. Ook zijn we in het ziekenhuis geweest waar Andre is geboren, dat was ook wel heel bijzonder!

’s Avonds kreeg ik mijn tas terug en omdat er verder toch niet zo veel bijzonders was in Christchurch hebben we besloten de volgende dag verder te reizen, allereerst een stukje omhoog richting Kaikoura. Via een prachtige route kwamen we aan bij dit mooie plaatsje aan de kust. Schitterende bergen die uitkwamen in de zee maakte het een prachtig plaatje en wat is Nieuw Zeeland toch prachtig groen! We hebben hier een camping opgezocht en lekker verse vis gegeten. Morgenochtend gaan we het weer proberen, deze keer de walvissen!

Om half 10 zijn we gearriveerd bij het walvissen centra, samen met nog ong 60 man vertrekken we richting de boot. Op zoek naar de Spermwhale, dit is de enige whale die zich het gehele jaar in de wateren van Kaikoura bevind. Van April tot November zijn hier nog andere soorten te vinden. Het is gelukt hoor deze keer, we hebben vier Spermwhales gezien! Indrukwekkend was het zeker, wat zijn die dieren enorm! Eigenlijk leven deze dieren 1000 tot 3000 meter diep op de zeebodem, zij moeten alleen om de 40 min tot 2 uur naar boven om daar ong 10 tot 20 min hun longen bij te vullen met lucht. Ze kunnen dus max 2 uur in de water blijven zonder adem te halen! Het was echt superbijzonder om deze enorme dieren van zo dichtbij te zien.

Rond het middaguur waren we weer op de wal en na de lunch hebben we nog een schitterende wandeling gemaakt langs de kust, met uitzicht op prachtige bergen en de zee, op de rotsen lagen de zeeleeuwen te zonnen, zo dichtbij zodat je ze bijna aan kon raken en op de achtergrond speelden de dolfijnen in het water, echt een schitterend stukje natuur! Aan het eind van de middag, na de wandeling zijn we richting Hanmer Springs gereden waar we nu zitten, midden in de bergen. Dus ondanks een wat mindere start genieten we nu met volle teugen van dit prachtige natuurland!

Er vindt dit weekend een jazz festival plaats in Hanmer Springs. Over spelen er bandjes op straat wat een leuke sfeer geeft in het gezellige dorpje dat wat weg heeft van een wintersport dorp, wat ook niet zo raar is want ’s winters wordt hier in de buurt ook vollop geskied. ’s Ochtends hebben we heerlijk gerelaxed in de pools van Hanmer, dit was een soort sauna complex in de openlucht tussen de bergen met allerlei bubbel en andere relax baden, ook hier traden verschillende jazz bandjes op wat de sfeer extra leuk maakte. ’s Middags zijn we doorgereden richting Mt Cook, we reden om Christchurch heen langs de kust om een strand te bezoeken waar Andre zijn ouders vroeger ook altijd kwamen, het steentjes strand noemde zij dat. Was zo leuk om daar rond te lopen met de gedachte dat hun daar ook altijd waren jaren geleden! Verder was het een mooi strand met een hele woeste zee, uiteraard hebben we ook naar steentjes gezocht(wat Andre zijn ouders ook altijd deden) en nemen we er een paar mee naar Nederland.

De volgende dag kwamen we aan bij Mt Cook, allereerst kwamen we langs lake Tekapo, een schitterend meer te midden van de bergen met prachtig felblauwe kleur water. Hierna zijn we doorgereden naar Mt cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland, Mt Cook bevind zich in het nat park Aoraki, dit Nat park beschikt over 7 bergen boven de 3000 m, de hoogste hiervan is Mt Cook met zijn 3780 meter. Wegens de enorme hoogte bevind zich in de zomer nog sneeuw op deze bergtoppen wat een prachtig gezicht is. Ook bevinden zich hier diverse gletsjers. We hebben er vanmiddag al 1 bezocht, nl gletsjer Tasman, deze gletsjer mond uit in het gletsjer Tasman meer waar diverse ijsschotsen drijven door de afbraak van deze gletsjer. Morgen gaan we een wandeling maken naar de andere gletsjer.
We staan nu op een prachtige camping midden tussen de bergen!
Na een koude nacht (het kan hier echt zo koud zijn ’s nachts!) zijn we de volgende ochtend begonnen aan de wandeling naar het Hooker gletsjer meer. Het was een prachtige wandeling langs de rivier met om ons heen alleen maar bergen, waaronder de Mt Cook die schitterend zichtbaar was wegens het mooie weer. Dit was vrij bijzonder want meestal is de top van deze berg niet zichtbaar door de wolken. Het Hooker gletsjer meer leek erg op het Tasman gletsjer meer met de drijvende ijsschotsen. ’s Middags hebben we onze route vervolgt via het binnenland richting Dunedin aan de kust. Onderweg kwamen we prachtige verschillende landschappen tegen, het heeft wel wat weg van Ijsland waar we vorig jaar zijn geweest.

Liefs Andre en Renske

• 27 Februari 2012 - 06:53

Ine:

Hallo Renske en Andre,
    Wat leuk om maandagochtend vroeg jullie verhaal te lezen.Wel even schrikken als je zo'nverwoeste stad ziet,en nog veel erger als je daar geboren bent.g
    Gelukkig waren nog een paar plekjes zoals het steentjesstrand
    waar je dan nog even van kan genieten.Leuk voor Andre's ouders om dit op de foto weer terug tezien .Fijn dat de bagage weer terug is.
    Ook dit land is weer super mooi .Die afmeting van die walvissen lijkt me enorm en dan gewoon wat zeeleeuwtjes op het strand.Ook weer mooie foto's Gisteren heeft Elfriede een vitrinekastje voor me geschilderd en dat is erg mooi geworden.Ik geniet nu extra van mijn spulletjes die er in staan.Jullie veel reisgnot.Groeten Ine

• 27 Februari 2012 - 12:41

Toos Koster:

Jongens, wat schrijven jullie toch geweldig, Maar wat sneu dat de geboorteplaats van André door die aardbeving zo verruineerd was. Jullie namen met een beetje verdriet afscheid van Australie en ik vergat te schrijven dat het bekend is dat Nieuw Zeeland nog mooier is, dus dat je er alleen maar op vooruit zou gaan, niet wetende dat Anfré er geboren is dus dat zeker zal weten. geniet maar, Toos

• 27 Februari 2012 - 16:34

Sam:

Mooie foto´s! Leuk verhaal weer :) Dikke kus

• 27 Februari 2012 - 19:55

Mandy:

Wat bijzonder is dat zeg, terug naar de roots van Andre..en dat jullie naar dezelfde plaatsen gaan waar Andre zijn ouders vroeger zijn gegaan.
    Prachtige foto's, wat is het daar ongelofelijk mooi! Blijf vooral nog lekker genieten!
    Heel veel plezier!

X Men

• 27 Februari 2012 - 19:55

Nienke:

Lieve Andre en Renske,

Joehoe daar aan de andere kant van de wereld...
    Heerlijk om jullie verhalen mee te lezen. Ik vind reizen soms ook hard werken, maar zo te horen gaat het jullie goed af!

Have fun,

Liefs Nienke

• 27 Februari 2012 - 19:58

Elfriede:

Wat ga je aan zo'n camper wennen
    nietwaar. Altijd je huisje bij de hand.
    Dat wordt vast genieten in Nieuw
    Zeeland. Ik hoor er van iedereen
    alleen maar zeer positieve verhalen
    over.Ik had inderdaad begrepen
    dat jullie precies op de herdenkingsdag
    in Nieuw Zeeland arriveerden,het
    was hier ook op de tv. Het songfestival
    is gewonnen door een Indiaan leuk he.
    Nee hoor ze had alleen maar een tooi
    op en zong over indiaantje spelen in haar jeugd. Het verhaal over Friso
    had zeker een zeer trieste afloop.
    Leuk dat shirt van IJsland Renske !