The Outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Renske en Andre - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Renske en Andre - WaarBenJij.nu

The Outback

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske en Andre

14 Februari 2012 | Australië, Sydney

Outback!

Het heeft enige moeite gekost maar de camper is bij zijn nieuwe eigenaar. En wij zijn op het vliegtuig gesprongen naar Alice Springs! 2 uurtjes vliegen en eindelijk waren we in de echte outback! Onze spullen naar het backpackers resort gebracht en daarna hebben we de stad verkend. Alice Springs is redelijk groot, heeft 28000 inwoners. Op straat kom je vooral Aboriginals tegen, rondhangend en veel zijn er dronken. Je krijgt hier niet echt een goede indruk van de langste bestaande bevolkingsgroep ter wereld. Later hebben we wel geleerd dat “het uitschot” van deze bevolkinsgroep in de steden woont. Deze zijn meestal uit hun familie gezet wegens overmatig alcoholgebruik of misdragingen.

Na het stadje te hebben verkent zijn we na een lekker maaltijd bij ons hostel op tijd naar bed gegaan want de volgende ochtend zouden we om 6 uur opgehaald worden voor de “Rocktour”. Deze tour hadden we al in Adelaide geboekt. Het is een 3 daagse groepstoer naar de King Canyon (Watarrka), Kata Tjuta en natuurlijk de Uluru (Ayers Rock). Toen we in de bus stapte zagen we dat we de gemiddelde leeftijd van de groep wel met 10 omhoog brachten maar goed niet getreurd. We zouden wel zien waar het schip zal stranden. En het schip strandde super! We hebben echt 3 hele gezellige dagen gehad!. Dag 1 bracht onze reisleider en eveneens chauffeur Oggey ons naar de King Canyon. Dit was ongeveer 500 km rijden. We kwamen hier dan ook pas ’s middags aan. Daar aangekomen hebben we een schitterende beklimming gemaakt door de King Canyon.

Na deze wandeling zijn we doorgereden naar onze eerste slaapplaats. Onderweg hebben we wat bier ingeslagen en hout verzameld voor het kampvuur. Aangekomen op een plek midden in de bush waar zich helemaal niets bevond behalve een klein 4kant hokje dat zou moeten dienen als wc werd ons verteld dat dit onze slaapplek voor vannacht zou zijn. Allereerste een groot kampvuur gemaakt waar we met zijn alleen omheen zijn gaan zitten. Het avondmaal werd bereid op het kool wat was ontstaan in het kampvuur. Primitiever kan haast niet maar wel heel leuk en we hebben heerlijk gegeten. Na wat drankjes zijn we in onze swag gekropen. (Swag is een soort slaapzak met daarin een slaapmatje verwerkt. De bedoeling is dat je in je eigen slaapzak en deze Swag gaat liggen. Wanneer het regent kan je de Swag ook geheel boven je hoofd afsluiten maar dat was nu niet nodig. Dus eigenlijk lig je gewoon volledig in de buitenlucht met uitzicht op een schitterende sterrenhemel met meer sterren dan je ooit hebt gezien!

Volgende ochtend werden we om 6 uur gewekt, Swag opgerold en klaar. Na een simpel ontbijt zijn we verder gereden, op naar de Uluru! Onderweg wordt iedereen opeens heel enthousiast, fototoestellen werden uit tassen gehaald en iedereen zei: Daar is tie! In de vertel zagen we een een grote berg tevoorschijn komen. Hij was nog redelijk verweg maar iedereen dacht dat het “de Uluru” was. Nadat er 10 tallen foto’s waren genomen en iedereen tegen elkaar had gezegd hoe verschrikkelijk groot en indrukwekkend dat ding eigenlijk wel niet was stopte we bij een benzinestation/shop/drankwinkel/camping/motel/restaurant in the middle of nowhere. Dit bedrijf behoorde tot een cattlefarm die meer grond bezat dan heel Belgie, dat kan je je toch niet voorstellen! Maar goed daar vertelde Oggey dat we er net als iedereen ingestonken waren, het was niet de Uluru die we hadden gezien maar Mt Conner.
Na een half uurtje rijden was hij dan toch echt in zicht, de grootste rots van de wereld. De Uluru. We zijn eerst doorgereden naar de Kata Tjuta om daar een wandeling te maken, we zouden daarna naar de Uluru rijden voor een zonsondergang. Na een prachtige wandeling door de rode rotsen van Kata Tjuta zijn we naar het aboriginal cultur centre geweest om het 1 en ander te leren over hun cultuur, deze oudste bevolkingsgroep van de wereld is al 56000 jaar op deze wereld. Het was vrij interessant om te leren hoe deze mensen overleven in de natuur. Daarna zijn we naar onze campsite gegaan om een duik te nemen en daarna door naar de Uluru. Waar we tijdens een heerlijke maaltijd van een prachtige zonsondergang hebben mogen genieten. Deze indrukwekkende rots die uit het niets oprijst uit het kale/ruige landschap veranderd constant van kleur bij deze zonsondergang wat prachtig was om te zien.. Na een gezellige avond zijn we weer in onze swag gedoken voor nog een paar uurtjes slaap want de volgende zouden we weer om kwart voor 5 op moeten voor de zonsopgang.
Deze was ook schitterend om te zien, na een ontbijt wederom bij de Uluru en genietend van de verschillende mooie kleuren zijn we onze laatste wandeling gaan maken, deze was 10 km lang en ging totaal om de Uluru heen. Vermoeid maar voldaan zijn we na deze wandeling in de bus gestapt voor onze 500 km terug naar Alice Springs, onderweg zijn we nog gestopt bij een camelfarm om op een echte race camel te rijden. Dit was erg grappig, vooral wanneer deze dieren gingen rennen was het nog een hele kunst er goed op te blijven zitten.
Terug aangekomen in het hostel hebben we heerlijk gedoucht en ‘s avonds hebben we nog een afscheidsdrankje/etentje gedaan in de Rockbar in Alice Springs. Was wederom erg gezellig!

De volgende ochtend zijn we uitgecheckt bij ons hostel en hebben we onze auto opgehaald voor het laatste deel van onze tocht door Australie. We hebben nog maar een weekje in dit prachtige land en dan zullen we het helaas weer moeten verlaten…We hebben nog een soort meevaller met de auto, we hadden een klein autootje besteld voor 25 dollar per dag maar we hebben een aardig grote bak gekregen voor hetzelfde geld.

Liefs Andre en Renske

• 14 Februari 2012 - 10:09

Elfriede:

Lieve Renske en Andre

Ja deze berg bedoelde ik toen ik een
    tijdje geleden dat programma op de tv
    had gezien. Prachtig !!!!! Alleen dat slapen in zo"n slaapzak, waren er geen beesten ? Gelukkig is het met de camper
    goed afgelopen. Hebben jullie de mailtjes ontvangen ? Tjalke en zijn
    vrouw hebben jullie appartement
    brandschoon afgeleverd. Tijdens
    de afgelopen vorstperiode werd er
    volop geschaatst voor jullie deur,
    was zo'n leuk gezicht, wat een verschil
    met die prachtige warmte uitstralende
    foto's van jullie. Goede reis verder.
    Over het skypen hoor ik nog wel.

Kus Mam

• 14 Februari 2012 - 10:34

Toos Koster:

Ongelooflijk wat jullie allemaal zien en meemaken en ik geloof dat ik het al geschreven heb, maar jullie schrijven zo ontzettend leuk en duidelijk. Ik vind het enig en dan die foto's, je krijgt ook daardoor een hele goede indruk van wat jullie schrijven, liefs Toos

• 14 Februari 2012 - 14:34

Ine:

Hallo Renske en Andre,
    Wat een super ervaring.Dit is het echte Australie dat ik uit de reisgidsen ken.De kleuren zijn op de foto's al prachtig,laat staan in het echt.Die sterrenhemels kunnen wij ons in het westen niet voorstellen,omdat hier bijna overal wel licht brandt.Jullie zullen Australie nog missen,maar wie weet wat voor een mooie andere dingen jullie nog te zien krijgen.Veel plezier verder en goede reis naar New Sealand.Jullie weten zeker wel dat de 11 stedentocht niet is doorgegaan,ja Andre was er niet dus maar even uit of afgesteld.Groeten Ine

• 14 Februari 2012 - 22:21

Oom Peter:

Kijk die klomp steen zou ik nou ook wel een willen fotograferen, wat een gave foto! Dat kramperen in een slaapzak is niet helemaal mijn ding maar wie weet kom ik er ook nog wel eens en hebben ze dan wel een hotelletje ergens in de buurt.
    Renske, ik hoop dat je mijn sms-jes met oud en nieuw en je verjaardag gekregen hebt, ik heb ze naar je nederlandse GSM nummer gestuurd, ik ben nu pas in het bezit van je Australische nummer( heeft lekker veel nut, zo aan het einde van deze etappe).
    Veel plezier nog en ook heel veel plezier in André's geboorteland, doe ze de groeten van me "Kia Ora" New Zealand.

Liefs van Oom Peter en natuurlijk ook Tante Carla.

• 16 Februari 2012 - 10:05

Esmeralda:

Hey Rens,

Wat ziet het er allemaal super uit zeg. heerlijk, ik ben echt jaloers.
    het is echt stil hier zonder jou. Mis het lachen en dollen.

Geniet er nog maar lekker van.