The Mighty South Aussies - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Renske en Andre - WaarBenJij.nu The Mighty South Aussies - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Renske en Andre - WaarBenJij.nu

The Mighty South Aussies

Door: AndreRenske

Blijf op de hoogte en volg Renske en Andre

07 Februari 2012 | Australië, Adelaide

Adelaide en Flinders

The mighty South Aussies staat er op verschillende borden vermeld wanneer we aankomen in South Australia. We zijn in Adelaide, we rijden de stad nog niet in of onze koppeling van de bus doet wat raar, hij schakelt niet meer. Later deed hij het wel weer dus we zijn doorgereden naar de camping. Aangekomen op een mooi e maar enorme grote camping die vlakbij het strand lag hebben we onze camper neergezet en zijn we het centrum van Adelaide ingegaan. Het was een klein half uurtje met de bus. Adelaide zelf was niet zo heel bijzonder, ze hebben er 1 leuke winkelstraat en nog wat musea maar dan houdt het wel op. Wij zijn niet echt van de musea dus hebben wat rondgelopen en later lekker sushi gegeten.
De volgende dag probeerde we de camper weer te starten maar helaas de koppeling weigerde weer dienst, we hebben een afspraak gemaakt met een garage maar die waren niet eerder beschikbaar dan dinsdag dus dan maar wat extra dagen in Adelaide(eigenlijk wilde we hier zondag weer vertrekken) We stonden gelukkig op een fijne camping waar ze alles hadden en we zaten overal vlakbij dus we hebben ons prima vermaakt met een paar dagen relaxen. We hebben ook voor het eerst gebruik gemaakt van ons tv-tje in de camper om de enorm spannende tennisfinale te kijken met een lekker hapje en drankje. Dinsdagmiddag was de camper klaar, woensdagochtend hadden we nog een tour geboekt, zwemmen met wilde dolfijnen. Het werd al op meerdere plaatsen aangeboden maar elke keer twijfelde we weer, het klinkt heel leuk maar vaak loopt het uit op een teleurstelling. Maar goed we gingen de gok toch maar een keer wagen. Wekker om 6 uur gezet, half 8 moesten we present zijn bij de boot. Het was zooo koud, dus trui en lange broek aan en op naar de boot. Aangekomen zagen we dat we niet de enige waren die meededen aan dit “avontuur”. Ook al was het hoogseizoen voorbij en was het een gewone doordeweekse dag was de boot compleet vol, nou dit ging wat worden… We kregen allemaal een wetsuite aan met een snorkeloutfit. En daar gingen we met een overenthousiaste bemanning die zeiden dat de dolfijnen al in de haven zwommen waar de boot lag en dat we 5x het water in gingen om met deze prachtige dieren te zwemmen. Goed dat zal allemaal wel maar na anderhalf uur heen en weer varen langs de kust zijn we over 1 dolfijn heen gevaren die de bemanning met hun boot met sensors die de beestjes vanaf 200 meter kon zien hadden gemist waarna het ons een soort van kwalijk genomen werd dat we niets hadden gezegd tegen hun, maar goed we mogen niet klagen, later hebben we wel aardig wat dolfijnen gezien. Het ging ongeveer zo: wanneer er een aantal dolfijnen in de buurt waren werd er geroepen, swimmers ready en dan moesten we allemaal (lees 40 man) omstebeurt het water in vasthoudend aan een touw die achter de boot aan werd gesleept, hopen dat wanneer we onder water keken er een dolfijn onder ons door zou zwemmen, maar door de regenbuien van 2 dagen eerder was het water niet echt helder meer dus het was allemaal wat moeilijk te zien. En zo ging het 5 x achter elkaar, wanneer er dolfijnen in de buurt waren snel allemaal het water in en na 10 min waren ze weer weg en konden we weer op de boot klimmen. Oke het was best een leuke ervaring, ik heb 2 x een dolfijn onder me door zien zwemmen maar het was minder bijzonder dan dat we gehoopt hadden want ze waren ook zo weer weg en bleven op flinke afstand. Al met al viel het dus wat tegen maar ja wat kan je verwachten van wilde dolfijnen, daar heb je toch weinig invloed op…

Na het dolfijnen avontuur zijn we doorgereden richting Flinders Range. Een national park in het binnenland van South Australia, 400 km van Adelaide. Prachtige natuur om doorheen te rijden, we zagen nu een stukje van het echte Australie waar het land bekend om is met de prachtige rode kleuren. Daarnaast kwamen we de ene na de andere kangaroe, emoe en roofvogel tegen. Dit was ook alles wat we tegen kwamen want er was echt geen mens te zien. Veel dingen waren gesloten omdat het hoogseizoen hier in Maart begint, op de camping en de farm waar we verbleven waren we dan ook de enige toeristen. Wegens de enorme warmte komen er deze tijd van het jaar dan ook weinig mensen. De temperatuur was niet op zijn heetst maar wel te warm om iets te ondernemen (zeg tegen de 40 graden) Maar we hebben er wel prachtig rond kunnen rijden.

3 februari, ik ben jarig, heel gek om jarig te zijn, iets wat je normaal met je familie en vrienden viert en dan ben je opeens met zijn tweeën. Dat zijn wel dagen dat je je fam en vrienden om je heen mist! Maar al met al heb ik een mooie verjaardag gehad. Andre had een leuk hotelletje geregeld in Port Augusta met zwembad en een heerlijk bubbelbad. We hebben heerlijk genoten van deze luxe. ’s Avonds lekker uit eten geweest (bedankt pap en mam), de live band die ons ’s middag beloofd werd bleek een dj happy or whatever te zijn voor 16-jarige dus dat ging hem helaas niet worden, de kroeg en de rest van het dorp was opvallend rustig voor een vrijdag avond dus na een paar biertjes hebben we de rest van de avond genoten van de luxe van ons hotel.

De avond erop zij we op een echte rodeo avond geweest in Peterborough! We hebben ons echt prima vermaakt daar. Het begon om een uurtje of 6 en vond plaats in de arena waar iedereen omheen ging zitten met hun eigen meegebrachte stoeltjes of gewoon in het gras. Terwijl de ene na de andere country hit door de speakers galmde vonden er verschillende activiteiten in de arena plaats, waaronder vee vangen met een lasso, rodeo rijden op paarden maar ook op stieren en bullen. De laatst genoemde was erg spectaculair om te zien, die dieren zijn zo indrukwekkend groot en gevaarlijk! Wanneer de cowboy eraf geworpen werd moest deze bull nog teruggejaagd worden naar zijn hok, dat was ook nog eens een hele sensatie want daar dacht het beest zelf anders over, hij werd vrij agressief en had het op de mensen in de arena voorzien wat een leuke show was om te zien.
Na afloop van alle rodeo activiteiten speelde er nog een band tot in de late uurtjes, we hebben ons goed vermaakt die avond.
Inmiddels zijn we terug in Adelaide en hebben nog 2 daagjes om de camper leeg te ruimen en op te schonen en om onze backpacks weer in te pakken voordat we onze camper kunnen overhandigen aan zijn nieuwe eigenaar. Toch wel heel raar….

Liefs
Renske en Andre.

• 07 Februari 2012 - 08:40

Hans:

Hey Andre en Renski.....das ff pech hebben met de camper, maar ja dat komt bij de beste campers voor dus de rest zal wel los lopen.
    Vwb die dolfijnen, die lijken meer plezier te hebben dan de mensen aan een touwtje...in hun ogen is het meer " eindelijk weer eens mensen kijken" ipv dat mensen dolfijnen kijken.
    Nou jullie twee blijf vooral genieten en ja wat die verjaardag betreft Renske, die doen we wel dunnetjes over wanneer jullie weer terug zijn of Spanje aandoen...xxxx

• 07 Februari 2012 - 11:37

Elfriede:

Oh wat zal dat wennen worden zonder
    campertje, maar wel spannend natuurlijk,
    iedere keer een ander onderkomen.
    Het is hier koud koud koud, 40 graden
    lijkt mij ontzettend warm. Vanavond
    gaan we naar het toneelstuk waar
    neef Leander in meespeelt, ben heel
    benieuwd. Hopelijk ga ik morgen schaatsen, het kon natuurlijk allang
    maar de drang is niet meer zo aanwezig. Tot de volgende keer.
    Kus Mam

• 07 Februari 2012 - 14:39

Gert En Mirjam:

It giet Oan, wat dust der in de warmte, it is jir sa moai,

• 07 Februari 2012 - 15:06

Ine:

Hallo Renske en Andre,
    Mooie foto's van dolfijnen.Moesten jullie niet erg lachen met z'n allen water in en met z'n allen water uit.Je beleefd nog wel allerlei spannende dingen zo op jullie laatste dagen in Australie.Ik ben benieuwd hoe
    Nieuw-Zeeland is.Misschien lijkt het wel een beetje op Ijsland.Ik denk niet dat het daar 40 graden is.Die foto's van die bergen zijn ook heel mooi.In iedere reisgids over Australie zie je daar wel een foto van.Heel apart.Zo als jullie misschien weten vriest het hier keihard,maar ze voorspellen alweer dooi voor het weekend.We wachten maar af.Nog een paar fijne dagen en op naar het volgende avontuur.Groeten Ine