Via de “Snowies” naar Melbourne. - Reisverslag uit Peterborough, Australië van Renske en Andre - WaarBenJij.nu Via de “Snowies” naar Melbourne. - Reisverslag uit Peterborough, Australië van Renske en Andre - WaarBenJij.nu

Via de “Snowies” naar Melbourne.

Door: AndreRenske

Blijf op de hoogte en volg Renske en Andre

23 Januari 2012 | Australië, Peterborough

Normaal gesproken zijn we rond de tijd van dit jaar druk bezig met de voorbereidingen van onze wintersport maar omdat dat er dit jaar niet in zit en we het aan de kust wel even gezien hebben en wel wat anders willen hebben we besloten om niet via de kust maar via de Snowy Mountains of hoe de Aussies dit gebergte noemen, ‘the Snowies’ naar Melbourne te rijden.

The Snowies bevind zich in het grootste nationale park van NSW, Kosciuszko genaamd. Na wat boodschappen te hebben gedaan in Cooma rijden over de Snowy Mountains Highway met de Snowy Moutains op de voorgrond en snow FM aan op de achtergrond. Er miste maar 1 klein detail, het is nu zomer dus er ligt totaal geen sneeuw. Sterker nog de regen kwam met bakken uit de hemel.

In het eerste gedeelte waar we doorheen reden zagen we duidelijk nog sporen van de enorme bosbranden die enkele jaren geleden 321.000 hectare van het park hebben verwoest. Het bestond uit alleen maar kale bomen wat het aanzicht niet echt heel mooi maakte. Een stuk verderop zagen we het gedeelte wat niet verbrand was, wat een verschil, hier was het werkelijk schitterend.

We kwamen aan in een klein dorpje dat zich bevond in een dal, dit dorpje lag aan een enorm groot meer met om ons heen alleen maar bergen. Het heeft wel wat weg van de Europese Alphen in de zomer. In dit dorpje hebben we overnacht op een camping. We genoten heerlijk van de rust. Wat een verwelkome afwisseling was na alle drukte aan de kust. Het stikt hier van de tropische vogels en mooi natuur.

De volgende ochtend kwamen we tijdens een wandeling nog een enorm grote kudde Kangaroes tegen, het waren er denk ik wel meer dan 100. Aan het eind van de morgen zijn we doorgereden , na enkele 10 tallen km zijn we gestopt voor lunch bij een National Park camping aan een heel groot meer, wederom een schitterende plek. We zijn hier de rest van de middag blijven staan. Voor ons stond een ouder stel van midden 50. Zij leefde al 10 jaar in een enorm grote kamper waarmee zij Australie doortrokken. Dit soort Aussie stellen komen we trouwens regelmatig tegen, wanneer zij genoeg verdient hebben verkopen ze heel hun hebben en houden en kopen ze een camper of caravan om door Australie te trekken. Grijze Nomaden worden ze genoemd.

Vandaag hebben we de Snowy Mountains weer achter ons gelaten, ondanks dat we geen sneeuw hebben gezien hebben we erg genoten hier. Onderweg kwamen we nog een aantal grote loopvogels tegen bij een lake, we hebben maar bedacht dat het emoes waren. Inmiddels zijn we op een camping 200km van Melbourne. We staan aan mooi stromend riviertje waar we lekker in kunnen zwemmen. Wat is de natuur toch mooi! Oh en de afgelopen 2 dagen is het weer 34 graden, dus het is weer volop genieten in de zon:).
Aangekomen in Melbourne! We hebben een camping gevonden ong 20 km van het centrum. ’s Avonds hebben we met Susan (een bekende van Renske) afgesproken om wat te eten. Zij woont in Melbourne. We hebben afgesproken in een gezellige straat met allerlei eetentjes en barretjes. Na eerst een drankje gedronken te hebben op het terras hebben we heerlijk gegeten bij de Thai. Het was erg gezellig en we hebben erg leuk bijgekletst.

De Australian Open zijn momenteel bezig in Melbourne en aangezien het de eerste speelweek is konden we nog kaartjes krijgen! Echt supergaaf om daar een keer live bij te zijn. Het was schitterend mooi weer en we hebben prachtig tennis gezien. Naast de tennis was er een erg gezellig Heineken bar met live muziek en een gezellige sfeer. We hebben ons van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat erg goed vermaakt daar!

De volgende dag zijn we door Melbourne gereden om het 1 en ander van de stad te zien. ’s Middags besloten we door te rijden naar Phillip Island met het idee dat het vlakbij zou liggen. Dat viel even tegen, het was een behoorlijk eind rijden. Op Phillip Island bevind zich de beroemde Pinguïn Parade, nou dat hebben we geweten , het was er enorm druk. Deze parade vind ’s avonds plaats (dan komen alle Pinguïns naar het strand) Maar de hoge prijs en het enorm aantal mensen heeft ons doen besluiten hier niet heen te gaan omdat het waarschijnlijk toch op een teleurstelling uit zou lopen. Wel een beetje zonde van het eind rijden. Maar we hebben nog wel een paar mooie plekjes van het eiland gezien en ook de Grand Prix baan waar jaarlijks de formule 1 wordt gereden.

Op naar de Great Ocean Road, onderweg nog een camping gepakt omdat het te ver rijden was in 1 x. We stonden nog niet aan de stroom of de buurman kwam ons een biertje en een wijntje aanbieden. We hebben ’s avonds bij deze mensen in hun enorm luxe, grote caravanbus tennis gekeken. Was heel erg gezellig. De volgende ochtend zijn we welliswaar met ietswat een houten kop verder gereden richting de Great Ocean Road waar we nu zijn, de volgende keer zal ik hier meer over schrijven want anders wordt dit verhaal wat lang:).

Lieve groetjes
Andre en Renske

• 23 Januari 2012 - 09:31

Elfriede:

Leuk net terug uit Nauders en
    alweer een boeiend verslag. Wij hadden
    dus wel sneeuw en niet zo weinig ook.
    Zaterdag was half Oostenrijk afgesloten
    wegens lawinegevaar etc. Gestrande
    reizigers in ons hotel etc. Ons vertrek stond gelukkig op Zondag gepland toen
    was het ergste weer voorbij en zijn we
    in een recordtijd naar huis gereden.
    Prachtig die foto's in de bergen. Erg
    leuk dat jullie naar The Australian
    Open geweest zijn. Ben jaloers.
    Het goede leven straalt er vanaf.
    Daag . Kus Mam

• 23 Januari 2012 - 15:06

Toos Koster:

Wat zullen jullie genieten en leuk dat jullie ook foto's sturen, die zijn al zo mooi, dus kun je nagaan in het echt. Ik ben positief jaloers. Die verbrande bossen lijkt me heel luguber om te zien, zeker wanneer het dan ook nog slecht weer is. Geweldig dat jullie naar het tennissen zijn geweest. We hebben jullie trouwens zien zitten. Grapje! groetjes Toos

• 23 Januari 2012 - 17:41

Hans:

Hola Andre en hola Renske, het wordt een cliche denk ik maar de foto's zijn weer goed gelukt zeg. Wat een prachtige natuur. Gelukkig heb je de afgebrande zooi niet hier laten zien want dat zou menig mens doen huilen want het is toch eeuwig zonde dat er zoveel natuur kapot is en hoe lang duurt het voordat het weer er bovenop komt.
    Nou jullie twee geniet van wat jullie nog te wachten staat en we wachten vol spanning af op het volgende reis verslag

Xxx

• 23 Januari 2012 - 20:31

Ine:

Hallo Renske en Andre,
    De vorige keer had ik nog snel een
    klein berichtje gestuurd,want ik ging naar de wintersport.En nu ben ik alweer terug.Het was heerlijk.4 dagen zon en ook veel sneeuw.Ik heb heerlijk gewandeld en aan jullie gedacht.Twee jaar geleden hadden we daar natuurlijk ook een leuke vakantie.Ik wandel nu zo snel in de sneeuw!!!!!!,want ik heb nieuwe sneeuwhakken,die geweldig zijn.Jullie zullen de sneeuw wel een beetje missen,maar daar staat tegenover,dat jullie op de Austalian Open zijn geweest.Daar ben ik dan wel weer jaloers op.Was zeker wel een belevenis.Ik volg het wel een beetje op de t.v.,maar dat is niks vergeleken
    wat jullie gezien hebben.Natuurlijk hebben jullie weer prachtige natuur gezien en zijn de foto's weer schitterend.Geniet maar weer.Tot de volgende keer.Groeten Ine